sunnuntai 9. syyskuuta 2012

Vesilintuja ja nisäkkäitä

"Me ollaan taas täällä mökillä. Eilen illalla lähdin mamman ja papan kanssa sorsalle.

Ennen veneeseen menoa kävimme tutustumassa papan metsästysseuran maa-alueisiin maanantaina alkavaa maalinnunmehtuuta ajatellen. Mä juosta humusin rinteitä ja plutasin järvessä. Mun plutauksen ansiosta lähti neljä heinuria lentoon. Mamma ja pappa hykerteli tyytyväisinä, koska ne näytti lentävän juuri metsästyspaikkamme suuntaan.



Ilta oli aurinkoinen ja melko tyyni. Vene lipui letkeästi eteenpäin mamman meloessa perällä. Minä ja pappa haulikkoineen tähystimme lintuja.

Kohta niitä lähtikin rantapusikoista ja siiveniskuista kuului, että ne nousivat puihin. Ne oli väärää sorttia. Niitä saisi ampua vasta 10. päivä. Mä olin kuitenkin niin innoissani näkemästäni ja haistamastani, että ihan tärisin.

Sorsat oli harmiksemme lentäneet muille maille, mutta jokisuvannosta lähti lentoon kaksi tosi isoa valkoista ja kaunista joutsenta hirmuisella loiskeella. Mä katoin niitä epäuskoisena ja toivoin, ettei pappa niitä jättiläisiä ainakaan ampuis!

Jokisuvannosta lähti myös telkkä. Se meni rahdun liian kaukaa, eikä pappa oikein niitä muutenkaan tykkää ampua, joten sitäkin mä sitten tarkkaavaisena vain seurasin katseellani ja tärisin innosta.

Olimme järvellä nähneet piisamin ja joella näimme majavan. Ensin se läsäytti komeasti hännällään ja myöhemmin havaitsimme sen uiskentelemassa. Ois ollut hauska pompata veneestä uimaan sen kanssa. Hillitsin kuitenkin intoni ja tyydyin vain haistelemaan tuoksuja nenä väpättäen.

Mallikkain veneilyterkuin,
Hilda"

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä tassunjälkesi kommentteihin, kiitos! / Leave your paw mark to the comments, thank you!